آموزشی

یبوست چیست؟ روش درمان یبوست و سردی گوارش

درمان یبوست

بدن ما برای رشد به مواد غذایی مختلف نیاز دارد و ما روزانه انواع غذاها را برار فع گرسنگی مصرف می کنیم. در بهترین حالت در روز 3 بار و یا حداقل هر سه روزی یکبار بیرون روی برای روده ها لازم است. اگر این دفع با سختی و خشکی همراه باشد، شما دچار یبوست شده اید. مهم ترین سوال این است که یبوست چیست و روش درمان یبوست و سردی گوارش چگونه است؟

افراد زیادی در طول روز دچار یبوست می شوند و همین علت آزارشان خواهند داد. در این مقاله از سیرفروش می‌خواهیم درباره یبوست و روش درمان یبوست صحبت کنیم. اگر شما هم دچار این مشکل هستید در ادامه همراه ما باشید.

یبوست چیست؟

یبوست به وضعیتی اشاره دارد که شخص دچار مشکلات در مدفوع کردن می‌شود. در این وضعیت، مدفوع کمتر از حجم و تعداد عادی یا بسیار سفت و خشک است و خروج آن با مشکل همراه است. یبوست معمولاً ناشی از کاهش حرکت روده و جذب زیاد آب از مدفوع است.

یبوست

علل یبوست

علل یبوست ممکن است شامل موارد زیر باشند:

کم‌فعالیتی بدنی

یبوست دلایل مختلفی دارد که مهمترین دلیل آن ورزش نکردن و سبک زندگی ناسالم هست. وقتی ما فعالیت بدنی مثل پیاده‌روی نداریم دستگاه گوارش ما فعالیتش کم می‌شود و دچار یبوست می‌شویم.

ناهنجاری‌های تغذیه‌ای

یکی دیگر از دلایل اصلی یبوست سردی دستگاه گوارش هست که به علت نوشیدن آب سرد، نوشیدن آب بین غذا، فست فودها و غذاهای کارخانه‌ای، ترشیجات، شیر و لبنیات‌ است. همینطور روغن های کارخانه ای مثل روغن مایع. همچنین کمبود مواد غذایی ضروری مانند فیبر، کم آبی، مصرف ناکافی مایعات، مصرف بیش از حد غذاهای پرچرب و خالی از فیبر، ناهنجاری در رژیم غذایی.

عوامل روانشناختی

استرس، اضطراب، افسردگی، تغییرات روانی، وضعیت‌های روانی ناراحت‌کننده.

مصرف برخی داروها

برخی داروها مانند مسکن‌ها، ضدانعقادها، آنتی اسیدها، ضدافسردگی‌ها، دیورتیک‌ها و برخی داروهای قلبی می‌توانند یبوست را تشدید کنند.

بیماری‌های مرتبط

برخی بیماری‌ها و شرایط مانند سندرم روده تحریک‌پذیر، دیابت، هیپوتیروئیدیسم، بیماری کرون، سرطان روده، اختلالات متابولیک و هورمونی و مشکلات سیستم گوارشی می‌توانند به یبوست منجر شوند.

یبوست

عوارض یبوست

علائم و عوارض یبوست شامل مدفوع خشک و سفت، کمبود مدفوع، تلاش برای مدفوع کردن با مشکل، احساس ناکامی و ناراحتی در هنگام مدفوع کردن، احساس پریشانی و تپش در ناحیه شکمی و بی‌اشتهایی می‌شود.

روش درمان یبوست و سردی گوارش

برای درمان یبوست قبل از هر چیز باید سبک زندگی و رژیم غذایی‌مان را تغییر دهیم. در درمان یبوست و سردی گوارش موارد زیر را بسیار جدی بگیرید:

  • از غذاهای سالم استفاده کنیم .
  • روزانه حداقل 2 الی 5 کیلومتر پیاده روی داشته باشیم تا بدن عرق کرده و تا برخی از سموم از طریق پوست و تعریق از بدن خارج شود.
  • از غذاهای سرد مزاج پرهیز کنید.
  • تا 40 روز به صورت ناشتا و قبل از صبحانه یک قاشق مرباخوری عسل مصرف کنید.
  • استفاده از ترکیب انجیر و مویز و شیر.

درمان یبوست با ترکیب انجیر و مویز و شیر

برای درمان انواع یبوست کافیست از ترکیب انجیر و مویز و شیر استفاده کنید. تنها کافیست انجیر خشک و مویز و شیر را به مدت 15 دقیقه روی گاز بجوشانید. سپس با گوشت کوب برقی به خوبی مخلوط کنید و نوش جان بفرمایید.

شاید برایتان سوال باشد که شیر یک ماده سرد مزاج است، پس چگونه برای درمان یبوست مفید است؟

علت برخی از یبوست ها به دلیل سردی گوارش نیست، بلکه به علت خشکی دستگاه گوارش است و در افرادی که تریاک مصرف می کنند بیشتر دیده می شود. مصرف این ماده باعث خشکی روده ها می شود که شیر ابتدا خشکی دستگاه گوارش را از بین میبرد. اما چون شیر طبع سردی دارد، از انجیر و مویز که طبع گرمی دارند استفاده می کنیم که انجیر برای معده و مویز برای روده بسیار مفید است.

درمان یبوست

افزایش سودا یا فضولات و سموم بدن

یکی دیگر از دلایل یبوست، افزایش فضولات یا سموم بدن است. برای دفع این سموم و درمان یبوست کافی است، صبح ناشتا یک قاشق خاک شیر را داخل یک لیوان آبجوش بریزید. سپس یک قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق لیموی تازه و یک قاشق غذاخوری گلاب به آن اضافه نمایید. بهترین حالت استفاده از این ترکیب به مدت 3 ماه است تا سموم و فضولات را به طور کامل از بدن دفع کرده و یبوست را از بین ببرد.

در پایان…

مهم ترین و اصلی ترین دلیل یبوست رژیم غذایی است. بهتر است طبق برنامه ریزی درست مواد غذایی را مصرف کنید. همچنین ورزش را فراموش نکنید. ورزش کردن باعث دفع سموم بدن از طریق پوست، سوخت ساز و گردش خون و در نهایت دفع صحیح از بدن می گردد.

امیدواریم از مقاله یبوست چیست؟ روش درمان یبوست و سردی گوارش استفاده کافی را برده باشید. اگر نظر یا تجربه ای در خصوص یبوست و درمان آن دارید، می‌توانید در بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *