دسته‌بندی نشده

واریس پا درمان داره؟

واریس پا

واریس پا (Varicose veins) یک حالت خاص در رگ های پا است که به صورت طبیعی و عادی نمی‌باشد. در واریس پا، رگ های پا (و نیز سایر مناطق بدن) به صورت بزرگ و پیچیده شکل می‌گیرند و به طور معمول به رنگ آبی یا بنفش هستند. این رگ ها ممکن است روی سطح پوست دیده شوند و در برخی موارد همراه با علائم دیگری نظیر تورم، درد، سوزش، خارش، سنگینی و خستگی پاها همراه باشند.

واریس پا در زنان بیشتر شایع است و با افزایش سن می‌تواند میزان مبتلا به آن بیشتر شود. بنابراین باید نکاتی را برای جلوگیری و درمان آن رعایت کنید. در حالت کلی واریس پا مشکلی را ایجاد نمی کند اما می‌تواند در هنگام راه رفتن یا حرکت سنگینی را برای فرد ایجاد نماید.

علت اصلی واریس پا، ضعف و ناتوانی در سیستم پا است. وقتی عروق وریدی به درستی کار نکنند، خون به مغز و قلب برنمی‌گردد و به جای آن در رگ ها باز می‌ماند و باعث بروز واریس پا می‌شود. فشار زیاد بر روی این رگ‌ها و نیروهای گرانشی نیز می‌توانند به تشکیل واریس پا کمک کنند.

در ادامه با سیرفروش همراه باشید تا بیشتر درباره واریس پا و روش های درمان آن صحبت کنیم.

واریس پا

عواملی که ممکن است خطر ابتلا به واریس پا را افزایش دهند عبارتند از:

  • عوامل وراثتی: این بیماری در برخی از افراد به صورت وراثتی منتقل می‌شود.
  • جنسیت: زنان بیشتر از مردان برای ابتلا به واریس در معرض خطر هستند.
  • سن: با پیشرفت سن، سیستم رگ بدن ضعیف‌تر می‌شود و خطر ابتلا به این بیماری افزایش می‌یابد.
  • بارداری: در دوره بارداری، حجم خون بدن زن افزایش می‌یابد و فشار بر روی رگ ها نیز بیشتر می‌شود که می‌تواند به تشکیل واریس در ناحیه پامنجر شود.
  • چاقی: یکی از اصلی ترین دلایل شکل گیری بیماری واریس در ناحیه پا، چاقی است. بهتر است وزن‌تان را کنترل کنید.
  • فعالیت‌های نشسته یا ایستاده طولانی: فعالیت‌هایی مانند نشستن یا ایستادن طولانی مدت، فشار بیشتری را بر روی رگ های پا ایجاد می‌کند و می‌تواند عاملی در تشکیل واریس باشد.

علائم واریس چیست؟

علائم واریس پا ممکن است شامل موارد زیر باشد:

ظاهر و شکل غیرطبیعی رگ ها

رگ های پا به صورت بزرگ و پیچیده ظاهر روی پوست می‌شوند و به طور معمول رنگ آبی یا بنفش دارند. این رگ ها بزرو پیچیده و متورم شده هستند که روی سطح پوست دیده می‌شوند.

درد و سنگینی

بسیاری از افراد درد و سنگینی در ناحیه واریس دارند. این درد ممکن است به صورت تیرهای فشاری، سوزش، خارش یا خستگی در پاها تجربه شود. در برخی موارد، درد ممکن است شدید باشد و بر روی کیفیت زندگی تأثیر بگذارد.

تورم

ناحیه پاها و مچ پا ممکن است تورم داشته باشد. متورم شدن ممکن است در طول روز بیشتر شود و در صبح پس از استراحت کاهش یابد. تورم معمولاً به طور اولیه در پاها شروع می‌شود و به طور تدریجی به ساق و مچ پا گسترش می‌یابد.

خارش و سوزش

برخی از افراد با ابتلا به واریس خارش و سوزش در آن ناحیه را تجربه می‌کنند. این مشکل ممکن است باعث ایجاد احساس ناراحتی شود و فعالیت های روزمره‌تان را تحت تاثیر قرار دهد.

تغییرات پوستی

در برخی از موارد، پوست در ناحیه واریس ممکن است تغییراتی نظیر تیرگی، خشکی، التهاب و ترک‌ها نشان دهد. این تغییرات ناشی از اختلال در جریان خون و اختلالات در تغذیه پوست می‌باشند.

واریس پا

علت واریس چیست؟

زمانی واریس اتفاق می افتد که دیواره رگ های شما ضعیف شود. همانطور که فشار خون در رگ ها افزایش می یابد، دیواره رگ ها ضعیف می شود و به آنها اجاه می دهند تا بزرگ شوند. با این اتفاق دریچه های رگ که وظیفه حرکت خون در در یک جهت دارند به خوبی نمی توانند کار کنند. در نهایت خون کند حرکت می کند و باعث جمع شدن در رگ شده و تمامی این موارد نتیجه اش می‌شود، تورم، پیچیدگی و برآمدگی در رگ ها!

اما به چه علت دیواره های رگ ضعیف می شوند؟

موارد زیر همگی به نوعی باعث ضعیف شدن دیواره رگ ها و دریچه ها می شوند:

  • پا به سن گذاشتن و روند پیری
  • هورمون های بدن
  • پوشیدن لباس های تنگ
  • اضافه وزن
  • ایستادن زیاد (که باعث فشار خون بالا در سیاهرگ می‌شود)
  • خوردن غذا به صورت ایستاده
  • خوردن غذاهای سرد مانند آب سرد بین غذا، فست فودها و غذاهای کارخانه ای
  • زیاده روی در مصرف ترشیجات، پنیر، شیر، ماست و ماهی
  • داشتن غلظت خون و یبوست
  • خوردن بیش از حد گوشت گاو
  • بلند کردن بارهای سنگین و وزنه برداری

واریس پا

خب سوال اینجاست واریس پا درمان دارد یا خیر؟!

در پاسخ به این سوال باید گفت بله واریس پا درمان دارد اما اگر رعایت نشود ممکن است مجددا بازگردد. خب چگونه درمانش کنیم؟ در ادامه با نکاتی که بازگو می کنیم اقدام به درمان این بیماری نمایید:

اولین و بهترین درمان، ورزش!

اولین و بهترین درمان ورزش است. پیاده روی تند و کند می‌تواند تاثیر خوبی داشته باشد. منظور از پیاده روی تند و کند این است که 10 دقیقه پیاده روی سریع انجام دهید تا بدن عرق کند، سپس پیاده روی را کند کنید.

شربت سرکه انگبین

قبل از خواب یک لیوان شربت سرکه انگبین بخورید. برای درست کردن این شربت یک لیوان آبجوش و یک قاشق چای‌خوری سرکه مخلوط کنید. سپس یک قاشق مرباخوری عسل و دو قاشق مرباخوری عرق نعنا را به آن اضافه نمایید و نوش جان بفرمایید.

ارتفاع (کله پا شدن)

ارتفاع یک امر بسیار مهم در درمان واریس پا هست. هر روز به مدت 10 دقیقه پاهای خود را به دیوار بگذارید یا اینکه روی زمین بخوابید و پاهایتان را روی یک سطح بلندتر قرار دهید تا خون از پاها برگردد.

از بین بردن یبوست و فضولات خون

برای از بین بردن یبوست و فضولات خون از هر روز صبح یک لیوان آبجوش را با یک قاشق غذاخوری خاکشیر، یک قاشق گلاب و یک قاشق مرباخوری عسل و چند قطره لیمو مخلوط کنید و نوش جان بفرمایید.

روغن بابونه

پاهای خود را با روغن بابونه ماساژ دهید. روغن کشیدن باعث می شود تا عروق پا زودتر باز شوند.

در پایان …

اگر چه واریس در بدن شاید با دردی همراه نباشد اما زیبایی به همراه ندارد و یک بیماری و آسیب در بدن است. بهتر است اول از همه از ابتلا به این بیماری جلوگیری کنید و در مرحله دوم برای درمان سریع آن اقدام نمایید. اگر واریس در هر نقطه از بدن با درد، سوزش، سنگینی و هر حالت غیرطبیعی دیگری همراه بود سریعا به پزشک مراجعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *