آموزشی

عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی!

عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون

شما چقدر از زمان خود را در طول روز صرف تماشای تلویزیون می کنید؟ تماشای زیاد TV با عوارض بسیار خطرناکی همراه است که در اکثر مواقع غیرقابل جبران هستند. طبق گفته محققان اگر مدت زمان زیادی را به تماشای تلویزیون می نشینید و نمیتوانید از آن دل بکنید باید خودتان را برای درگیری با انواع بیماری ها و اختلالات روحی و روانی آماده کنید. آگاهی از عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی شاید بتواند شما را از این خطرات نجات دهد. این عوارض در افراد سالمند که از روی بی حوصلگی و خستگی بیشتر مشتاق تماشای تلویزیون هستند، بیشتر است.

برای آگاهی بیشتر درباره عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی در ادامه همراه با سیرفروش باشید!

خطرات و عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی افراد

در گذشته افراد زیاد با تلویزیون سروکار نداشتند. اگر از پدران و مادران خود بپرسید حتما به شما خواهند گفت که در گذشته هر قسمت از یک سریال هفته ای یکبار پخش میشد و همین امر باعث میشد تا افراد به فعالیت های دیگر بپردازند. اما حالا به لطف سایت ها و شبکه های مختلف فیلم و سریال افراد یک سریال را در مدت زمان کوتاهی تماشا می کنند و به سراغ موارد بعدی میروند. البته دور از انصاف نباشد هم خیلی سرگرم کننده و جذاب است اما هر چیزی باید حد و حسابش رعایت شود در غیر این صورت آسیب زا خواهد بود.

به خاطر داشته باشید سردرد، تحریک‌چشم، تاری‌دید و سیاهی رفتن چشم، از عوارض جانبی خیره شدن طولانی مدت به صفحه نمایش تلویزیون می‌باشد. همچنین هر ۱ ساعتی که تلوزیون تماشا می‌کنید ۲۲ دقیقه از عمرتان کاهش پیدا می‌کند

اما بیایید تا با هم عوارض تماشای طولانی مدت تلویزیون را بشماریم:

اضافه وزن می‌گیرید!

یکی از عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون اضافه وزن است. تماشای تلویزیون در طولانی مدت باعث می شود که شما چندین ساعت در یک نقطه نشسته و هیچ تحرکی نداشته باشید. عدم هم با اضافه وزن همراه خواهد بود. همچنین تبلیغات تلویزیون در بعضی موارد مواد غذایی و تغذیه ناسالم را تبلیغ می کنند که ناخودآگاه بر رژیم و سبک غذایی شما تاثیر می گذارد. در نهایت همه این موارد با اضافه وزن همراه خواهد بود.

عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی

خطر افزایش ابتلا به دیابت روز به روز بیشتر می شود!

احتمالا نمی‌دانید که هر 1 ساعت تماشای تلویزیون خطر ابتلا به دیابت را حدود 3.4 درصد افزایش خواهد داد! طبق تحقیقاتی که انجام شده است مردم در حال حاضر در سراسر جهان بیشتر از زمان استاندارد به تماشای تلویزیون میپردازند و همین موضوع باعث عدم تحرک و در نهایت بروز بیماری های مختلفی از جمله دیابت خواهد شد. بیماری دیابت بیماری خطرناکی است مخصوصا در افراد مسن که می‌تواند عوارض غیرقابل جبرانی داشته باشد.

تماشای زیاد تلویزیون می‌تواند باعث کاهش احتمال بارداری شود!

عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون | محققان بر این باوراند؛ مردانی که در طول هفته بیش از 20 از زمان خود را به تماشای تلویزیون میپردازند نسبت به سایر افراد 44 درصد کاهش اسپرم دارند. همچنین تماشای زیاد TV با یکجا نشینی و کم تحرکی همراه است که باعث بروز بیماری قلبی عروقی می شود. این بیماری ها ارتباط مستقیم با تولید اسپرم در بدن مردان دارد. بنابراین این مورد یکی از مهم ترین عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی است!!!

آسیب به روابط عاطفی با خانواده

در اکثر فیلم ها کارگردان صحنه هایی را به تصویر می کشد که کاملا غیر واقعی بوده و باعث ایجاد انتظارات و توقعاتی بیجا در بین زن و شوهر و روابط خانوادگی می شود. این توقعات می‌تواند یک آسیب جدی برای یک زندگی گرم و صمیمی باشد. همچنین ممکن است زن و شوهر درخواست های غیرمنطقی و غیرواقعی از یکدیگر داشته باشند که باعث ایجاد اضطراب و استرس در بین زوجین شود.

عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی

به تکلم کودکان آسیب وارد می کند!

طبق تحقیقات انجام شده یکی از عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون برای کودکان زیر 2 سال این است که قدرت تکلم‌شان دچار مشکل می شود و به راحتی نمی‌توانند کلمات را ادا کنند. از همین رو محققان توصیه می کنند که از تماشای کودکان زیر دو سال به تلویزیون بپرهیزید.

رفتارهای پرخاشگر کودکان افزایش می یابد!

همه ما دیده ایم که در فیلم ها و سریال ها انواع رفتارهای پرخاشگری و هیجانی به نمایش گذاشته می شود. زمانی که کودکان این رفتارها را می بینند ممکن است عیننا همان موارد را در زندگی خود پیاده سازی کنند و دچار رفتارهای غیر عادی باشند. همچنین کم  کم و به مرور زمان این صحنه ها روی ناخودآگاه آن ها تاثیر گذاشته و در آینده والدین پرخاشگری خواهند شد.

منزوی شدن افراد | عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی

زمانی که افراد بیش از حد معمول به تماشای تلویزیون می پردازند با دیگران ارتباط ندارند یا به حداقل میرسد. همین موضوع باعث می شود تا فرد دچار حالت هایی مانند گوشه گیری، تنهایی و افسردگی شود. البته این موضوع تنها برای تلویزیون نیست، استفاده از بزارهای الترونیکی مانند رایانه و تلفن همراه نیز این عوارض را به همراه دارد.

کم خوابی و بیدار ماندن زیاد با تماشای طولانی مدت تلویزیون

زمانی که یک تماشای یک فیلم میپردازید دوست ندارید که بدون رسیدن به پایانش بخوابید. حتی ممکن است چندین قسمت از یک سریال را پاسی از شب تماشا کنید. دراین زمان چشمان شما نیاز به خواب و استراحت دارد اما شما اصرار دارید تا به تماشای تلویزیون بپردازید. به این ترتیب کم خوابی و بیدار ماندن برای چشمانتان را به همراه دارد که ممکن است عوارضی را برای بینایی‌تان به همراه داشته باشد.

عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی

مرگ زودرس را افزایش می دهد!

طبق گفته محققان که بسیار هم بر آن اصرار دارند، یکی از دلایل مرگ زودرس تماشای بیش از حد تلویزیون است. افرادی که در طول روز بیش از 3 ساعت تلویزیون تماشا می کنند ممکن است دچار مرگ زودرس شوند.

در پایان…

طبق گفته های فوق اگر شما از آن دسته افرادی هستید که در طول روز به تماشای زیاد تلویزیون مشغولید باید هر چه زودتر به فکر چاره ای برای رهایی از این وضعیت باشید. پیشنهاد ما همنشینی بیشتر با دوستان و ورزش کردن است. تفریحاتی را انتخاب کنید که با تحرک و اجتماع همراه باشد تا بتوانید از عوارض تماشای طولانی‌ مدت تلویزیون بر سلامتی در امان باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *