آموزشی

برای نفخ معده چی بخوریم؟ درمان نفخ معده

درمان نفخ معده

آیا تا بحال برایتان اتفاق افتاده است که به یک مهمانی دعوت باشید اما نفخ معده شما را اذیت کند؟ در این حالت بسیار معذب خواهید شد و نمی‌توانید درست لذت ببرید. اما نگران نباشید، در این مقاله از سیرفروش قصد داریم تا درباره درمان نفخ معده صحبت کنیم.

نفخ معده چیست؟

نفخ معده به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن حجم گازها در داخل معده افزایش می‌یابد و موجب بروز تورم و احساس پری شدن معده می‌شود. این وضعیت می‌تواند ناشی از مشکلات گوارشی مؤقتی باشد و در برخی موارد نیز به علت تغذیه نامناسب و عوامل دیگری مانند استفاده از برخی داروها، تغییرات هورمونی، استرس و اضطراب رخ دهد.

علل شایع نفخ معده:

نفخ معده می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد:

  • مصرف مواد غذایی آب‌کشیده :مصرف غذاهایی مانند لبنیات، سبزیجات خام، لوبیا و نخود به صورت زیاد می‌تواند باعث افزایش تولید گاز در دستگاه گوارش شود.
  • مصرف نوشیدنی های گازدار: نوشیدنی هایی مانند نوشابه و آب گازدار می‌تواند به تولید بیشتر گاز در معده و نفخ معده منجر شود.
  • خوردن غذا با سرعت بیش از حد: خوردن غذاها به صورت عجله‌ای و نخوردن غذا به طور کامل می‌تواند هوای بیشتری را همراه با غذا به معده ببرد و نفخ معده را ایجاد کند.
  • تنفس ناصحیح: تنفس از طریق دهان به جای بینی و تنفس عمیق می‌تواند باعث ورود هوا به دستگاه گوارش شده و نفخ معده را ایجاد کند.
  • استفاده از برخی داروها: برخی داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها، ضدعفونی‌کننده‌ها و ضد اسیدها می‌توانند به صورت آزمایشی گازهای معده را افزایش دهند.
  • استرس و اضطراب: استرس و اضطراب می‌توانند فعالیت دستگاه گوارش را تحریک کرده و سبب تولید بیشتر گاز در معده شوند.

درمان نفخ معده

روش های درمان نفخ معده

اصلا نگران نباشید، درمان نفخ معده روش های مختلفی دارد که می‌توانید آن ها را بکار بگیرید:

رعایت مصلحات غذایی و نخوردن سردی ها

خوردن برخی مواد غذایی سرد مانند خیارشور، ترشی، گوجه، لبنیات مانند پنیر، شیر، خامه و …، فست فودها و غذاهای کارخانه ای مانند کنسرو ها، نوشیدن آب سرد، نوشابه و آبمیوه بین غذا همگی مواردی هستند که باعث ایجاد نفخ معده خواهد شد و مشکلاتی را برای شما به همراه دارد.

خوردن ماست

ماست یکی از مواردی است که ما ایرانی ها به آن علاقه داریم و معمولا بطور اشتباه همراه با غذا خورده می شود اگر قصد خوردن ماست را دارید حتما آن را با برخی مصلحات مانند نعنا، نمک و آویشن مخلوط کنید.

خوردن برنج

از آنجایی که برنج یک غذای سرد است، بهتر است در هنگام مصرف با کشکش یا سیاه دانه مخلوط کنید.

ترک کردن ناهار (در صورت امکان)

یکی دیگر از روش های درمان نفخ معده نخوردن حذف ناهار از وعده های غذایی است. اگر ورزشکار نیستید و فعالیت زیادی در طول روز ندارید، می‌توانید بهتر است ناهار را از بین وعده های غذایی حذف کنید. در این صورت فشار کمتری به معده وارد می شود و به نفخ معده دچار نخواهید شد.

مصرف سیاه دانه و عسل

از جمله معروف ترین روش های درمان نفخ معده ترکیب سیاه دانه و عسل است که بهترین روش می باشد. به این ترتیب که سیاه دانه را آسیاب کنید و با سه برابر عسل مخلوط کنید. این مخلوط را هر روز یک قاشق مرباخوری بعد از صبحانه نوش جان نمایید. توجه کنید که این ترکیب برای افرادی که غلبه صفرا یا گر گرفتی دارند در فصل تابستان توصیه نمی شود مگر آنکه سیاه دانه را به مدت 3 روز در سرکه انگور طبیعی بخوابانید و بعد از آن آسیاب کنید تا طبق سیاه دانه کمی معتدل شود.

مصرف بارهنگ و عرق نعنا

ترکیب معروف بارهنگ و عرق نعنا همه مشکلات را حل می کند. به این ترکیب که 1 قاشق غذاخوری تخم بارهنگ را داخل یک لیوان عرق نعنا 10 دقیقه بجوشانید و بعد از آن یک قاشق عسل اضافه کنید. این ترکیب را به مدت 60 روز بعد از شام نوش جان بفرمایید. افرادی که به یبوست مبتلا هستند بجای یک لیوان نعنا نصف لیوان گلاب و نصف لیوان عرق نعنا استفاده کنند.

درمان نفخ معده

اولین مورد رعایت آداب غذا خوردن

  • تا زمانی که گرسنه نشده اید، غذا نخورید.
  • هنوز سیر نشده ای از غذا خوردن دست بکشید.
  • قبل و بعد از غذا نمک طبیعی مصرف کنید.
  • در بین غذا نوشیدنی نخورید.
  • خوردن خرما بعد از غذا به هضم غذا کمک می کند.

 

در پایان…

نفخ معده یکی از موارد ناراحت کننده است و تماما به رژیم غذایی فرد بستگی دارد. بهتر است به غذاهایی که مصرف می کنید دقت کنید و اصول خوردن را در هر یک رعایت کنید. موارد فوق در درمان نفخ معده را جدی بگیرید و میبینید که نفخ معده به طور کامل از بین خواهد رفت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *