دسته‌بندی نشده

درمان فوری سرفه | چگونه سرفه را درمان کنیم؟

بارها پیش آمده است که شما دچار سرفه شده اید و با برای برطرف کردن آن کمی آب میخورید. اما در برخی از موارد این سرفه ها بر اثر بیماری شکل می‌گیرند و در طولانی مدت خوب نمی شوند. در این شرایط به دنبال درمان فوری سرفه هستید. به نظر شما چطور باید آن را رفع کرد؟ در این مقاله قصد داریم تا درباره روش های درمان سرفه حرف بزنیم. برای اطلاعات بیشتر با سیرفروش همراه باشید!

سرفه

سرفه یک واکنش طبیعی بدن است که به منظور پاکسازی مجاری تنفسی و ریه‌ها از مواد اضافی، آلودگی‌ها، اشیا و اجسام خارجی، ذرات مختلف مخاط و افزایش تولید و ترشح مخاط از راه تنفسی وجود دارد. سرفه به عنوان یک پاسخ انعکاسی عادی به تحریکات مختلف مانند آلرژی، التهاب، عفونت‌ها، تنگی نفس و تحریکات شیمیایی از قسمت‌های تنفسی بدن به وجود می‌آید.

سرفه ها به دو نوع در بدن ظاهر می‌شوند: سرفه های خشک و سرفه های مرطوب!

  • سرفه خشک: در این نوع سرفه، بدون ترشح مخاط یا بلغم صورت می‌گیرد. ممکن است به علت التهاب مجاری تنفسی بالا، عفونت ویروسی، سیگار کشیدن، آلرژی، تنگی نفس، تحریکات شیمیایی  از قسمت‌های تنفسی بدن رخ دهد.
  • سرفه مرطوب: در این نوع سرفه، به همراه ترشح مخاط یا بلغم است. سرفه مرطوب ممکن است نشان‌دهنده عفونت‌های تنفسی مانند سرماخوردگی، آنفلوآنزا، عفونت باکتریایی، برونشیت، تب مالت، سیستمیک فیبروزیس و یا برخی بیماری‌های دیگر باشد.

درمان فوری سرفه

چگونه سرفه را درمان کنیم؟

درمان سرفه بستگی به علت و نوع سرفه دارد. در ادامه به برخی روش‌های عمومی درمان سرفه اشاره می‌کنم:

استفاده از آب و مایعات

مصرف مقدار زیادی آب و مایعات (مانند آب، آب‌میوه، سوپ گرم و چای گرم) می‌تواند به نرم‌تر شدن مخاط و کمک به تخلیه آن و درمان سرفه کمک کند.

استفاده ازدستگاه بخار

تنفس هوای رطوبت‌زا، مثل بخار آب حاصل از دمیدن بر روی آب گرم یا حمام گرم، می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند. می‌توانید از دستگاه‌های بخار در اتاق استفاده کنید.

استفاده از آب‌گرم و نمک

آب گرمی با اضافه کردن نمک به آن (به نسبت یک قاشق چایخوری نمک به یک لیوان آب) می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند. با استفاده از این محلول، می‌توانید گلو خود را شستشو دهید و سرفه خشک را تسکین دهید.

استفاده از بخور

استنشاق بخور از عصاره‌های گیاهان طبیعی مانند نعناع، آلوئه ورا، آویشن و یا گل های معطر می‌تواند به تسکین سرفه کمک کند. می‌توانید از دستگاه‌های بخور یا قطره‌های تنفسی مربوطه استفاده کنید.

استفاده از داروهای بدون نسخه

در صورتی که سرفه شما به علت التهاب یا آلرژی باشد، ممکن است پزشک به شما داروهای بدون نسخه‌ای مانند آنتی‌هیستامین‌ها، ضدالتهاب‌ها یا مخاط‌گیرها تجویز کند.

درمان فوری سرفه

درمان فوری سرفه

اما اگر به دنبال درمان فوری سرفه هستید کافیست روشی که در ادامه توضیح می دهیم را به دقت انجام دهید تا در کمترین زمان ممکن سرفه شما درمان شود.

به عطاری مراجعه کنید و شکر تیقال و گل زوفا و عناب تهیه کرده به صورت جدا جدا آسیاب کنید تا کاملا پودر شود.

✅یک لیوان آب جوش
✅25 گرم پودر عناب
✅15 گرم پودر گل زوفا
✅15 گرم پودر شکر تیغال

این موارد را با هم مخلوط کرده و کمی قرقره کنید، سپس آن را بخورید تا وارد معده شود. اگر طعم آن برایتان دلچسب نبود می‌توانید کمی عسل به آن اضافه کنید. این ترکیب را روزی دو بار مصرف کنید. به مدت زمان 3 الی 5 روز تمامی سرفه های مزمن خوب خواهند شد.

سایر روش ها برای درمان سریع سرفه

  • راهکارهای دیگری هم برای بند آوردن سرفه وجود دارد مثل خوردن پیاز خام به همراه عسل که خیلی راحت پیاز را داخل عسل بزنید و روزی چهار پنج تکه کوچک از آن رو میل کنید.
  • بخور دادن به درمان سرفه بسیار کمک می‌کند همینطور دم کرده دانه به بسیار عالی است کافی است یک قاشق غذاخوری بهدانه را دم کنید تا به ژله تبدیل شود و با عسل ترکیب کنید و بخورید.
  • آب عسل به تنهایی یک درمان بسیار عالی برای سرفه است همینطور خوردن میوه خرمالو تاثیر خوبی دارد
  • روغن مالی به وسیله روغن زیتون تصفیه نشده فرابکر روی سینه و گلو تاثیر بسیار خوبی دارد چون که روغن زیتون عروق را باز می‌کند.

در پایان…

تمامی این راهکارها برای درمان فوری سرفه به کار می رود. بهتر است این روش ها را به طور مرتب و طبق دستور گفته شده انجام دهید. البته توجه داشته باشید که اگر سرفه خیلی طولانی باشد بهتر است به پزشک مراجعه کنید تا مشکل جدی وجود نداشته باشد.

امیدواریم از این محتوا استفاده کافی برده باشید. اگر نظر یا تجربه  ای در خصوص درمان فوری سرفه دارید می‌توانید با ما در بخش دیدگاه ها در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *